Johnson & Johnson blijft groeien ondanks verlies van Stelara
Johnson & Johnson heeft een sterke tweede kwartaalresultaten gepubliceerd, ondanks het verlies van exclusiviteit voor het immunologie-medicijn Stelara. Hoe heeft het farmaceutische bedrijf dit voor elkaar gekregen? Door te investeren in nieuwe medicijnen en te focussen op oncologie en neuroscience. Wereldwijd steeg de omzet van de farmaceutische sector van het bedrijf met 4,9% naar meer dan 15 miljard dollar. J&J-CEO Joaquin Duato prees tijdens de resultatenpresentatie Jennifer Taubert, de wereldwijde voorzitter van J&J Innovative Medicine, voor het behalen van een recordomzet terwijl de omzet van Stelara sterk daalde. ‘Credits aan [Taubert] en haar team voor het behalen van het eerste kwartaal van 15 miljard dollar, terwijl Stelara 1,2 miljard dollar minder opbracht dan vorig jaar. Ik denk niet dat een ander bedrijf dit kan doen,’ zei Duato. Stelara was jarenlang een belangrijke inkomstenbron voor J&J, met een piekomzet van bijna 11 miljard dollar in 2023. Sinds 2024 zijn er biosimilars op de markt gekomen, eerst in Europa en later in de VS, wat resulteerde in een omzetdaling van 1,2 miljard dollar in het tweede kwartaal van 2025 ten opzichte van het vorige jaar. Toch blijft het bedrijf groeien dankzij nieuwe immunologie-medicijnen, zoals Tremfya, waarvan de omzet stevig groeit en recentelijk is uitgebreid naar inflammatoire darmziekten. CFO Joe Wolk benadrukte dat Stelara 70% van de recepten voor IBD had, wat een aantrekkelijk deel van de markt is. Duato verwacht dat Tremfya uiteindelijk een omzet van 10 miljard dollar per jaar kan behalen. Naast Tremfya groeien ook Remicade en de Simponi-franchise met dubbele cijfers, en de pipeline van J&J ziet er veelbelovend uit. Ondanks een daling van 16% in de omzet van immunologie, lijkt dit een tijdelijke terugval. In de oncologie ziet J&J ook grote groeimogelijkheden. ‘Met meer dan 10 producten op de markt en 25 behandelingen in een laat stadium van ontwikkeling, verwachten we om in 2030 het grootste oncologiebedrijf te zijn met een omzet van meer dan 50 miljard dollar,’ zei Duato. In het tweede kwartaal steeg de omzet in oncologie met 22%, met bijdragen van Darzalex (voor multiple myeloma) en Erleada (voor prostaatkanker). Ook de CAR-T-celtherapie Carvykti presteerde goed met 439 miljoen dollar omzet. Taubert benadrukte dat het bladderkankermiddel TAR-200 door analisten onderschat wordt en in 2028 mogelijk drie keer zoveel kan opbrengen als verwacht. In de neuroscience groeide J&J bijna 15%, met een omzet van meer dan 2 miljard dollar in het tweede kwartaal. Het ketaminegebaseerde antidepressivum Spravato groeide met meer dan 50% naar 414 miljoen dollar omzet. Daarnaast verwacht J&J veel van Caplyta, een nieuw middel voor schizofrenie en bipolaire depressie dat ze dit jaar overnamen voor 14,6 miljard dollar. ‘Caplyta versterkt onze sterke lijst van therapies met een piekjaaromzet van meer dan 5 miljard dollar en zorgt voor groei boven de verwachtingen van analisten,’ zei Duato. Al met al blijft J&J groeien, ondanks de uitdagingen in de immunologie.