Endo presenteert een succesverhaal van Xiaflex in hun eerste reclamespot voor de behandeling van de ziekte van Dupuytren.
Meer dan tien jaar nadat Xiaflex goedkeuring kreeg van de FDA als niet-chirurgische behandelingsoptie voor de ziekte van Dupuytren, lanceert Endo zijn eerste tv-commercial voor deze aandoening.
In een interview met Fierce Pharma Marketing over de campagne “Steve’s Journey”, zei Dayna Sracic, de uitvoerend directeur van consumentenmarketing bij Endo, dat de beslissing om nu te adverteren voortkwam uit jarenlang onderzoek. Ze legde uit dat veel patiënten sterk op hun arts vertrouwen en dat het moeilijk kan zijn om eerlijke informatie te krijgen over niet-chirurgische opties zoals Xiaflex in een orthopedisch kantoor.
Uit het onderzoek blijkt echter dat mensen met symptomen van Dupuytren die specifiek om Xiaflex vragen, vaak deze behandeling krijgen. Nu Endo bijna 250.000 patiënten met Xiaflex heeft behandeld, wil het bedrijf patiënten aanmoedigen om specifiek om Xiaflex te vragen als de enige door de FDA goedgekeurde niet-chirurgische optie voor Dupuytren, aldus Sracic.
Xiaflex is ook goedgekeurd voor de behandeling van de ziekte van Peyronie, waarvoor het bedrijf al jaren advertenties plaatst. Voor Dupuytren heeft Endo tot nu toe alleen niet-gemerkte bewustwordingscampagnes gevoerd.
Bij Dupuytren verdikt en verstrakt het weefsel onder de huid van de hand, waardoor een harde knobbel ontstaat die uiteindelijk in een koordachtige vorm kan trekken en een of meer vingers naar de handpalm trekt.
De nieuwe commercial toont een echte Xiaflex-gebruiker, Steve, en zijn vrouw Gisele. Ze bespreken hoe Steve’s Dupuytren hem eerder belemmerde in dagelijkse taken, zoals het vasthouden van Gisele’s hand. Dankzij Xiaflex kan Steve nu zijn hand plat op een tafel leggen, zijn hand buigen en handen vasthouden met zijn vrouw, terwijl een voice-over kijkers aanmoedigt om “je leven hands-on te leven met Xiaflex”.
Steve was al bekend bij Endo: hij verscheen eerder in een digitale videoserie, “Coffee & Cords”, die in 2022 werd gelanceerd om open gesprekken te bevorderen tussen mensen met Dupuytren over hun leven met de aandoening en de behandelingsopties. De gesprekken moedigden hem aan om Xiaflex te proberen.
Volgens Sracic richt Endo zich met de media-inzet voornamelijk op mensen van 50 jaar en ouder, omdat de aandoening meestal rond de middelbare leeftijd ontstaat. De advertentie wordt uitgezonden op tv en online, gekoppeld aan nieuws- en sportprogramma’s, tv-series zoals “Survivor” en “Matlock”, en zenders zoals History en Discovery.
Binnen die groep richt Endo zich vooral op gediagnosticeerde, maar onbehandelde patiënten. Veel van hen hebben al een arts of handchirurg gezien en kregen te horen dat ze moeten wachten tot hun aandoening verergert of dat chirurgie de enige optie is.
De advertentie biedt een alternatief en moedigt kijkers aan om met hun arts te praten over Xiaflex. Endo zal het aantal bezoekers van de website HandsOnLife.com volgen, die doorverwijst naar de Xiaflex-pagina voor Dupuytren. Ze houden vooral bij hoeveel bezoekers de tool gebruiken om een handchirurg in de buurt te vinden.
Ondanks de merkcampagne blijft Endo ook de niet-gemerkte “Reminders” bewustwordingscampagne uitzenden, wat Sracic beschrijft als een “hybride activatieprogramma”. Dit helpt patiënten met Dupuytren op het juiste moment met de juiste informatie.